• Niedługo: Singapur, Kambodża, Laos, Wietnam, Holandia, Stany Zjednoczone
Czarnogóra, Albania, Bośnia i Hercegowina, Chorwacja

sierpień 2018

Słowo wstępu

Jednym z najciekawszych regionów w Europie są Bałkany, zamieszkałe przez kilka narodów. Rozpad starej Jugosławii był tragiczny w skutkach. Szczególnie widoczne są one dzisiaj w Bośni i Hercegowinie. Będąc na miejscu mocno dociera do świadomości, jak katastrofalne są konsekwencje wojny. Ale Bałkany to nie tylko historia, ale również niesamowita przyroda. Góry lub kaniony w Czarnogórze czasami przypominają fiordy w Norwegii. Są też mało skomercjalizowane. Jednak transportem publicznym bardzo trudno, albo wręcz niemożliwe, jest się tam dostać. Dlatego potrzebny jest samochód. Chorwacja to m.in. przepiękne wybrzeże Adriatyku. Chorwacja wyróżnia się też europejskim poziomem, jeśli o chodzi o infrastrukturę drogową. W Albanii spędziłem zaledwie jeden dzień, więc nie mam też wielu spostrzeżeń. Ludzie we wszystkich krajach byli bardzo mili. Czułem się też bezpiecznie. Kraje bałkańskie mocno się rozwijają i wykorzystują potencjał, który mają. Jest to rejon fascynujący pod wieloma względami. Lubię takie klimaty i na pewno wrócę na Bałkany.

Kilka porad

Transport

  • Jazda autem w sezonie przez Bośnię, Albanię, Czarnogórę lub Chorwację jest swoistym wyzwaniem. O ile w Chorwacji stan dróg jest dobry lub bardzo dobry, to w pozostałych krajach bywa z tym różnie. Drogi często są bardzo kręte, a w pobliżu Adriatyku takżę bardzo zatłoczone. Przeciętna prędkość jazdy to około 30-40 km/h. Drogi poboczne w Czarnogórze, szczególnie w górach, są też bardzo wąskie. Aby samochody minęły się, któryś z kierowców musi zjechać na pobocze (o ile ono istnieje). Przy czym część dróg znajduje się nad skarpami; szczególnie taka sytuacja jest w pobliżu Jeziora Szkoderskiego. Jazda potrafi więc być ekscytująca :) Po drogach dodatkowo chodzą często ludzie, czasami trudno widoczni. Brakuje chodników. Samochody parkują chaotycznie. Wyjątek stanowi Chorwacja, która jest dobrze zorganizowana.
  • Przejazdy przez przejścia graniczne przebiegały całkiem sprawnie, najdłużej czekało się około 40 minut. Główne przejścia graniczne są całkiem w porządku. Jedynie przejście Brijeg (Czarnogóra) / Hum (Bośnia i Hercegowina) wyglądało podejrzanie.
  • Według informacji na temat dojazdu środkami publicznymi uzyskanej w jednym z biur podróży z Mostaru (Bośnia) do pobliskiej miejscowości Blagaj, gdzie znajduje się źródło, jeżdżą żółte autobusy numer 10 i 11. Autobusy odjeżdżają z Mostaru do Blagaj o godz. 8:00, 10:30, 12:00. Powrotne z Blagaj do Mostaru 11:00, 12:30. Żeby zatrzymać autobus trzeba machnąć ręką. Jeżeli żółty autobus nie ma numeru to trzeba się spotkać dokąd jedzie.
  • W Szkodrze (Albania) wjazd na zamek Rozafa jest bardzo stromy, a droga wysłana jest śliskimi kamieniami. Lepiej jest nie próbować parkować na samej górze, tylko gdzieś wcześniej.
  • Z i na lotnisko w Podgoricy jeżdżą wyłącznie taksówki. Nie dojeżdżą autobusy. Aby dostać się na stację autobusową czy kolejową można wziąć właśnie taksówkę. Ceny taksówek są trochę tańsze niż w Polsce. Taksówkami można też dojechać do wielu miejscowości turystycznych, ale taki dojazd tani już nie jest. Najdroższy przejazd jest z Podgoricy do Kotoru. Z Kotoru do stacji autobusowej w Podgoricy można dostać się autobusem za 7,5 euro i stamtąd wziąć taksówkę na lotnisko za około 12-13 euro. Autobusów między najbardziej znanymi miejscowościami jeździ sporo przez cały dzień, a szczególnie do Budvy i Podgoricy, a komfort jazdy jest przyzwoity.
  • Międzynarodowy autobus z Dubrownika do Kotoru (czy dalej Budvy) jest klimatyzowany i wygodny. Cena około 70 zł. Bilety można kupić na stronie https://getbybus.com/pl/. Bilet musi być wydrukowany. Przejazd jest przez 1 przejście graniczne.
  • Międzynarodowy autobus z Mostaru do Dubrownika jest klimatyzowany i wygodny. Cena około 80 zł. Bilety można kupić na stronie https://getbybus.com/pl/. Bilet musi być wydrukowany. Przejazd jest przez 3 przejścia graniczne (jedzie przez Metkovic, Klek, Neum).
  • Pociąg widokowy z Sarajewa do Mostaru jest klimatyzowany, na europejskim poziomie. Według rozkładu w sierpniu jeździ dwa razy w ciągu dnia: o godzinach 7:07 i 16:50. Cena biletu to 24 marki zamienne (bardzo niska).

Informacje praktyczne

  • We wszystkich krajach bałkańskich jest mało toalet. Zazwyczaj korzysta się z tych w restauracjach lub na stacjach benzynowych.
  • Ceny w Albanii, Bośni i Hercegowinie i Czarnogórze są podobne do tych w Polsce. Południowa Chorwacja jest zdecydowanie droższe. Szczególnie w sezonie.
  • Wejście na wzgórze w Kotorze, gdzie jest widok na zatokę, a na szlaku znajduje się kościół i do fort - kosztuje 8 euro.
  • Wejście na mury miejskie w Dubrowniku jest bardzo drogie (150 kun, czyli ok. 90 zł). Dlatego warto poszukać innych, darmowych miejsc z widokiem na miasto z góry. Kilka z nich zaznaczyłem na mapie Googla.

Koszty podróży [Czarnogóra]

Poniżej znajduje się moje bardzo subiektywne porównanie cen zastanych w miejscu podróży do cen jakie mamy w Polsce. Wartość 100% to ceny tak jak w Polsce. Kolor zielony oznacza, że pozycja jest tańsza. Kolor czerwony oznacza, że pozycja jest droższa. Im bliżej 0% tym jest taniej.
Noclegi - 120%
Transport - 100%
Jedzenie - 120%
Bilety wstępów - 80%

Koszty podróży [Albania, Bośnia i Hercegowina]

Poniżej znajduje się moje bardzo subiektywne porównanie cen zastanych w miejscu podróży do cen jakie mamy w Polsce. Wartość 100% to ceny tak jak w Polsce. Kolor zielony oznacza, że pozycja jest tańsza. Kolor czerwony oznacza, że pozycja jest droższa. Im bliżej 0% tym jest taniej.
Noclegi - 90%
Transport - 100%
Jedzenie - 80%
Bilety wstępów - 100%

Koszty podróży [Chorwacja]

Poniżej znajduje się moje bardzo subiektywne porównanie cen zastanych w miejscu podróży do cen jakie mamy w Polsce. Wartość 100% to ceny tak jak w Polsce. Kolor zielony oznacza, że pozycja jest tańsza. Kolor czerwony oznacza, że pozycja jest droższa. Im bliżej 0% tym jest taniej.
Noclegi - 160%
Transport - 120%
Jedzenie - 140%
Bilety wstępów - 140%

Plan podróży

# Plan
Dzień 1Przylot popołudniem z Katowic do Podgoricy (Czarnogóra). Przejazd autem do Ulcinj i nocleg.
Dzień 2Przejazd na plażę Valdanos, a później na Wielką Plażę piaszczystą w Ulcinj. Około południa przejazd do Szkodry (Albania). Powrót do Ulcinj (Czarnogóra) wieczorem.
Dzień 3Przejazd na plażę Crvena Glavica obok Sveti Stefan. Punkt widokowy na wzgórzu na Budvę. Przejazd do parku narodowego Lovćen. Powrót do Ulcinj.
Dzień 4Zwiedzanie Ulcinj. Spakowanie się. Przejazd do parku narodowego Jezioro Szkoderskie, do kilku punktów widokowych bardzo wąską drogą wiodącą czasami nad przepaściami. Przejazd do Sarajewa (Bośnia i Hercegowina). Po drodze zatrzymanie się na fotki przy rzece Piva. Emocjonujący przejazd wieczorem przez przejście graniczne w Brijeg. Późny przyjazd do Sarajewa.
Dzień 5Zwiedzanie Sarajewa. Popołudniowy (o godz. 17:00) przejazd widokowym pociągiem do Mostaru. Zwiedzanie Mostaru i nocleg.
Dzień 6Zwiedzanie Mostaru i przejazd autobusem (o godz. 12:30) do Dubrownika (Chorwacja). Zakwaterowanie w Dubrowniku i zwiedzanie.
Dzień 7Poranne zwiedzenia wioski opuszczonych hoteli Kupari (przejazd Uberem). Powrót do Dubrownika i zwiedzanie. O godz. 17:00 wyjazd do Kotoru (Czarnogóra) autobusem.
Dzień 8Zwiedzanie Kotoru. Wynajęcie motorówki i zwiedzanie Zatoki Kotorskiej do Adriatyku. O godz. 19:00 przejazd autobusem z Kotoru do Podgoricy. Wzięcie taksówki ze stacji autobusowej w Podgoricy na lotnisko. Późny wylot do Polski.

Mapa



 

Czarnogóra

 

Park Narodowy Jezioro Szkoderskie

 
Park Narodowy Jezioro Szkoderskie. Zakole rzeki Crnojevica widziane z punktu widokowego Pavlova Strana
 
Widok na góry i Jezioro Szkoderskie ze wzgórza za restauracją Crmnica
 
Na jeziorze Szkoderskim występują duże wahania poziomu wód. Jezioro jest również jednymgg z niewielu miejsc w Europie, gdzie można spotkać pelikany.
 
Most na rzece Crnojevica
 

Zatoka Kotorska

 
Kościół katolicki z 1518 r. na wzgórzu w Kotorze. Można do niego dostać się wyłącznie pieszo.
 
Stare miasto w Kotorze otoczone jest murem, które oplata również przylegające wzgórze. Przy górnej części muru znajduje się fort. Wspinaczka do niego trwa około 1 godziny.
 
Stare Miasto w Kotorze, duża część zabytków została wybudowana między XII a XV wiekiem.
 
Kamienne budynki Starego Miasta w Kotorze
 
Stare Miasto w Kotorze jest naprawdę ciekawe
 
Katedra Świętego Tryfona w Kotorze
 
Jednym z symboli Kotoru są koty, które można spotkać w wielu miejscach
 
Stare Miasto widziane z Zatoki Kotorskiej
 
Turkusowe Morze Adriatyckie. W pobliżu znajduje się Niebieska Jaskinia.
 
Kościół na wyspie Matki Boskiej na Skale (Gospa od Škrpjela) w Zatoce Kotorskiej. Na wyspę można dostać się wyłącznie drogą wodną.
 
Panorama Perastu z kościołem pw. św. Mikołaja w tle
 

Park Narodowy Lovćen

 
Park Narodowy Lovćen, z którego rozciąga się widok na góry w pobliżu Kotoru
 
Park Narodowy Lovćen
 
Park Narodowy Lovćen
 
Park Narodowy Lovćen
 
Mauzoleum Piotra II Petrovića Njegoša
 

Budva

 
Widok na Budvę z wysokiego punktu widokowego
 

Sveti Stefan

 
Kamienista plaża Crvena Glavic obok wyspy Sveti Stefan
 
Skalista wyspa Sveti Stefan nieopodal Budvy
 

Rzeka Piva

 
Rzeka Piva w pobliżu granicy z Bośnią. Kolor wody jest turkusowy. Rzeka płynie w bardzo głębokim kanionie.
 
Rzeka Piva w pobliżu granicy z Bośnią. Kolor wody jest turkusowy. Rzeka płynie w bardzo głębokim kanionie.
 

Jedzenie

 
Pljeskavica - grillowane mięso mielone
 
Cevapci - grillowane paluszki z mielonego mięsa z przyprawami
 
Bardzo popularny karp, bardzo tłusty
 

Albania

 

Szkodra

 
Szkodra widziana z zamku Rozafa
 
Zamek Rozafa pochodzący z czasów dominacji weneckiej
 
Rzeka Bojana widziana z zamku Rozafa
 
Meczet Xhamia
 
Deptak w centrum Szkodry. W mieście widziałem sporo psów bez smyczy.
 

Jedzenie

 
Zupa cytrynowa z jajkiem
 
Mieszanka niesamowicie dobrych tradycyjnych albańskich mięs
 

Bośnia i Hercegowina

 

Sarajewo

 
Widok na miasto ze wzgórza Żółty Bastion (Žuta Tabija)
 
Czarny kot na wzgórzu Żółty Bastion (Žuta Tabija)
 
Wieczny Ogień – będący hołdem dla ofiar II wojny światowej
 
Przerobiona reklama Coca-Coli na ironiczną wersję "Enjoy Sarajewo 1993/94" nawiązująca do oblężenia Sarajewa
 
Galeria 11/07/95 będąca muzeum masakry w Srebrenicy, gdzie dokonano masowej egzekucji wykonane na około 8373 muzułmańskich mężczyznach i chłopcach. Jest ono uznawane za największe ludobójstwo dokonane w Europie po II wojnie światowej.
 
Sarajewska róża (tutaj na targu warzywnym) - to ślad w betonie spowodowany wybuchem pocisku, który upadając na betonową powierzchnię tworzy charakterystyczny podobny do kwiatu wzór. Obecnie w ten sposób oznaczone zostały miejsca, gdzie spodowodowały śmierć co najmniej jednej osoby.
 
Dugi Bezistan (Ghazi Husrev-beg bezistan) - kryty targ powstały w połowie XVI w.
 
Most Łaciński - gdzie dokonano zamachu na austriackiego tronu Franciszka Ferdynanda Habsburga 28 czerwca 1914 roku. Co stało się bezpośrednią przyczynę wybuchu pierwszej wojny światowej.
 
Studnia i podwórze šedrvan przy meczecie Gazi Husrev-bega wybudowany w XVI w.
 
Sebilj - drewniana fontanna w stylu ottomańskim znajdująca się w centrum placu Baščaršija
 
Cmentarz wojenny w centrum Sarajewa w dzielnicy Stari Grad
 
Ulice Sarajewa - na dużej części budynków w dalszym ciągu widoczne są ślady po kulach, przypominającą niedawną wojnę
 
Duży dzban wiszący nad jednym z pasażów na targu
 
Ulice handlowe na Starym Mieście, na których często widać minarety meczetów
 

Mostar

 
Pociąg z Sarajewa do Mostaru jedzenie pośród gór, jezior i rzek
 
Mostar słynie przede wszystkim z XVI-wiecznego kamiennego Starego Mostu. Był przez wieki symbolem pojednania Wschodu z Zachodem - chrześcijaństwa z islamem, ale i katolickich Chorwatów z prawosławnymi Serbami. Jednak armia chorwacka celowo go zniszczyła podczas wojny bośniackiej w 1993 r. W 2004 roku został odbudowany. Obecnie znajduje się na liście UNESCO.
 
Mostar słynie przede wszystkim z XVI-wiecznego kamiennego Starego Mostu. Często w ciągu dnia organizowane są skoki do głębokiej rzeki. Skaczą młodzieńcy chcący udowodnić swoją męskość.
 
Woda w rzece jest krystalicznie czysta.
 
Most Kriva ćuprija ze Starym Miastem w tle
 
Stare Miasto w Mostarze wpisane jest na listę UNESCO. Miasto jest częściowo chrześcijańskie i częściowo muzułmańskie.
 
Ulica Tvrtka Milosa, na której znajduje się wiele murali
 
Mostar był bardzo mocno zniszczony podczas wojny w latach 1990-tych. Do dzisiajszego dnia widać zniszczone od ostrzałów lub bomb budynki. Na zdjęciu blok mieszkalny przy ul. Tvrtka Milosa.
 
Ruiny luksusowego hotelu Neretva
 
Do dnia dzisiejszego widoczne są ruiny budynków po wojnie bałkańskiej
 
Skutki bałkańskiej wojny widoczne są do dnia dzisiejszego chociażby na bramach wjazdowych posiatkowanych przez pociski.
 

Jedzenie

 
Bardzo dobra bośniacka kawa podana w tradycyjny sposób
 
Mieszanka bośniackich dań: dolma (rodzaj gołąbków), japrak (rodzaj gołąbków), sogan dolma (faszerowana cebula), z ziemniakami
 
Mućkalica - duszone mięso z warzywami
 

Chorwacja

 

Dubrownik

 
Panorama Starego Miasta w Dubrowniku z jednego z punktów widokowych w pobliżu obwodnicy miasta. W Dubrowniku kręcono m.in. serial Gra o Tron
 
Panorama Starego Miasta w Dubrowniku z fortu Lovrijenac
 
Dubrownik jest bardzo zadbanym miastem, z dużą ilością zieleni
 
Uliczki Starego Miasta
 
Z prawej strony jest Pałac Rektorów
 
Bogato zdobione drzwi w jednym z budynków
 
Plac Gundulićeva
 
Schody prowadzące do Klasztoru Jezuitów
 
Port przy Starym Mieście "Perły Adriatyku"
 
Wejście do jednego z kościołów
 
Kopuła katedry
 
Jedna z uliczek w południowej części Starego Miasta
 
Stradun - główna ulica Starego Miasta
 
Suszące się pranie między wąskimi uliczkami
 
Kościół Chrystusa Zbawiciela i fontanna Żydowska
 

Kupari

 
Na zdjęciu Grand Hotel. Kupari przed wojną w Jugosławii był jednym z najbardziej luksusowych ośrodków turystycznych w kraju. Obecnie miejscowość nazywana jest zatoką umarłych hoteli.
 
Na zdjęciu Grand Hotel. Kupari przed wojną w Jugosławii był jednym z najbardziej luksusowych ośrodków turystycznych w kraju. Obecnie miejscowość nazywana jest zatoką umarłych hoteli.
 
Na zdjęciu Grand Hotel. Kupari przed wojną w Jugosławii był jednym z najbardziej luksusowych ośrodków turystycznych w kraju. Obecnie miejscowość nazywana jest zatoką umarłych hoteli.
 
Na zdjęciu Hotel Pelegrin z widokiem na plażę przy Adriatyku. Kupari przed wojną w Jugosławii był jednym z najbardziej luksusowych ośrodków turystycznych w kraju. Obecnie miejscowość nazywana jest zatoką umarłych hoteli.
 
Na zdjęciu basen w hotelu Kupari. Kupari przed wojną w Jugosławii był jednym z najbardziej luksusowych ośrodków turystycznych w kraju. Obecnie miejscowość nazywana jest zatoką umarłych hoteli.
 

Jedzenie

 
Pyszne owoce morza: sałatka z ośmiornicy, sardynki i kalmary w cieście


 

Komentarze (0):

Nie dodano jeszcze żadnych komentarzy.